Ord till salu

Ibland kan jag inte låta bli att bli frustrerad över att det är flera år kvar tills jag förhoppningsvis får chansen att börja på en copywriterutbildning. Nog för att det känns viktigt att ändå ha en kandidatexamen i grunden, det gör ju trots allt att jag kommer ha en bredare grund att stå på och någon form av back-up om det skulle visa sig att jag av någon anledning helt enkelt inte lyckas på copywritingen. Samtidigt känns det lite som att jag slänger bort år som jag kunde ha använt till att fokusera mer på copy och allt vad det innebär.

Jag fick ett tips av en man som tidigare hade jobbat med copywriting. Han sa att copy är fruktansvärt roligt att arbeta med, men för att ta sig dit måsta man skriva hela tiden. Blogga, skriv dikter, skriv uppsatser - allt för att utveckla skrivandet; och så tipsade han om en bok som heter Ord till Salu. Jag valde att börja med den nyare boken "Nya Ord till Salu", och nu tänker jag rekommendera den vidare till alla andra som intresserar sig av copy och marknadsföring. Den är verkligen riktigt bra, och framförallt tycker jag om att den ger en form av insikt i branschen. Man får tips om hur man ska ta sig från utbildningen in i verkligheten, och hur man ska hantera kunder och tackla uppgifter. Personligen fastnade jag lite för tipsen om hur man tar sig vidare från utbildningen.

Det är nästan lite som att man är en konstnär: man samlar sina verk som man skapat under utbildningen i en portfolio som man sedan ska gå runt och visa för byråer och hoppas att någon tillslut nappar på de där försöken till politiskt inkorrekta skämt som ändå lyckas belysa en produkts egenskaper. Jag inser att det här blogginlägget nog trots allt blir ganska intetsägande för de flesta av er, men sånt är livet, vet ni vad!

Medan jag ändå är inne på spåret med uppgifter från utbildningar, tänkte jag visa er en som jag gjorde när jag gick intro-reklamkursen på Berghs förra våren. Vi blev tilldelade en bild, i det här fallet en på ett gammalt par sittandes i en soffa med ganska bistra miner, och sedan fick vi i uppgift att skriva en text som kompletterade bilden och en produkt som det var reklam för. Här är alltså mitt resultat:



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

reklampaustack

"Attention is everything. The rest is academics"

RSS 2.0